2018. február 4., vasárnap

Miért nem megy a nyelvtanulás?


"Előző életemben" nyelvtanuló is voltam, és később nyelvtanár is.

Amikor középiskolai diák voltam, a nyelvtanulás nemcsak egyenlő volt a kudarccal, de utáltam is. Többszörösen bukásra álltam franciából és németből, és a magánórák sem segítettek. Amikor a nyelvtanáraim mondtak a szüleimnek egy fogadóóra során, hogy Nicknek nem kell az "O" level vizsgákat letenni, mert úgy sem fognak sikerülni, eldöntöttem, hogy valamit csinálni kell.

De mit?

Ösztönösen ráéreztem, hogy találkozni kell valahogy autentikus anyagokkal, így más lehetőségek nem lévén, elkezdtem a francia és német rádiót hallgatni. Szépen lassan elkezdtem szavakat, mondatrészeket érteni, és lassan kirajzolódott, hogy melyik fontos szavak hiányoztak. Utánoztam a hangokat és a hanglejtést, és szépen kialakult egy természetes nyelvhasználatom is.

Igazán a vizsgákra nem készültem fel, de nem is kellett. Franciából és németből kaptam a legjobb jegyeket. Utána tanultam autodidakta módon hollandul, magyarul és egy kicsit szlovákul is. A módszereim nem változtak, bár az internet megjelenésével sok új lehetőségem lett.

Az nem kérdés, a nyelvtanulás sok munkával jár és időrabló, de nagyon megéri. Amikor az ember tanul aktívan hallgatni, az átragad más nyelvekre is, amelyiket az ember nem tud. Az ember elkezd más nyelveket is érteni, és mintha az ember újra aktivizálta volna egy képességet, amivel az ember kisgyerek korában rendelkezett.

Egy haladó nyelvtanulónak javaslom a TED Talks, a The Guardian brit újság még ingyenesen hozzáférhető app-pal vagy honlapon keresztül, a BBC rádió is könnyűen hozzáférhető an interneten. A Filmon TV-n lehet az angol tv-t is nézni. Rengeteg lehetőség van. Egy kezdőnek nem elvetendő a Duolingo sem, ami teljesen ingyenes.

Lehet, hogy a hallgatás élménye egy kicsit frusztráló lesz az elején, de ott van a telefonon az online szótárak lehetősége. Idővel az ember szó szerint hegyezi a fülét, és egy olyan készségnek szert tesz, ami bármelyik másik nyelvnél is használható lesz. 

Legalább olyan fontos, hogy betekintést kap egy más kultúrába, mert egy nyelv kulturális háttér nélkül nem ér semmit. Az ember tudja, hogy mik éppen az aktuális témák Angliában vagy Németországban.

Érdemes az internet adta lehetőségekkel élni, ha az ember tanuló, ha tanár. Soha nem volt jobb nyelvet tanulni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése